Untitled Document

Kömür Arama Araştırmaları

Ülkemizde linyitin işletme ve aramalarına Cumhuriyetimizin kurulmasıyla gereken önemin verilmeye başlandığı bilinmektedir. Bu bağlamda 1927 yılında, Amasya-Çeltek, Yozgat-Yerköy, Kütahya-Tunçbilek-Değirimsaz ve Aydın-Nazilli-Girenez ocakları çalıştırılmaya başlanmış, 1935 yılında yer altı kaynaklarımızın araştırılmasıyla görevlendirilen M.T.A. Genel Müdürlüğünün kurulmasıyla, programlı ve bilimsel bir şekilde kömür aramalarına geçilmiş olup, günümüzde de bu çalışmalar yoğun olarak devam etmektedir. 1939-1984 yılları arasında MTA tarafından 40.000 km² alanın detay etüdü yapılmış ve toplam 1.459.000 m sondaj yapılarak 117 adet Linyit sahası saptanmıştır. Bu çalışmalar sonucunda 8,3 milyar ton linyit rezervi tespit edilmiştir. 1984-2004 yılları kömür aramacılığı açısından durağan bir dönem olarak geçmiştir.
MTA tarafından, enerjide yerli kaynakların kullanılması politikası doğrultusunda  2005'te başlatılan yoğun kömür arama çalışmaları sonucunda 2015 yılı ilk 6 aylık dönem sonu itibari ile toplam 1.531.617 metre sondaj yapılarak; 3 adedi büyük rezervli (Karapınar-Ayrancı, Eskişehir-Alpu, Afyon-Dinar) olmak üzere 12 adet yeni kömür sahası keşfedilmiş, 2 sahada ise rezerv artışı sağlanarak; ülkemiz linyit rezervleri toplam 7.3 milyar ton artırılmıştır.

Ülkemiz toplam dünya kömür rezervinin yaklaşık % 1.7 sini içermektedir ve linyit açısından önemli bir yere sahiptir. Bununla birlikte linyitlerimizin %79 unun, 2500 kcal/kg ısıl değerin altında olması daha çok termik santrallerde kullanımını ön plana çıkartmıştır. Son yıllarda gerçekleştirilen yaklaşık 70,000.000 ton civarındaki üretimin % 85 i termik santrallerde tüketilmektedir. Linyite dayalı termik santrallerimizin kurulu gücü 8.515 MW olup bu güç toplam kurulu gücümüzün % 23,6 una karşılık gelmektedir. Rezervleri belirlenen ve termik santral kurulabilecek özellikte olan linyit sahalarımız hızla devreye sokulması ve bilinenlere yeni ünitelerin ilavesi ile kurulu gücümüzün 20.000 MW daha arttırılması mümkün görülmektedir.

KÖMÜR SAHALARI TOPLAM REZERV     (ton)
Afşin- Elbistan 4.642.340.000
Afşin — Elbistan (MTA) 515.000.000
Manisa-Soma 861.450.000
Adana-Tufanbeyli 271.302.000
Adıyaman-Gölbaşı 57.142.000
Bingöl — Karlıova 88.884.000
Ankara-Beypazarı 390.317.000
Bolu — Mengen 142.757.000
Muğla — Milas 750.214.000
Çankırı-Orta 123.165.000
Çanakkale — Çan 92.483.000
Kütahya-Tunçbilek 317.732.000
Kütahya-Seyitömer 198.666.000
Sivas — Kangal 202.607.000
Kütahya-Gediz 23.945.000
Tekirdağ-Çerkezköy 498.000.000
Tekirdağ — Saray 141.175.000
Amasya-Yeniçeltek 19.791.000
Yozgat — Sorgun 13.206.000
Bolu — Göynük 43.454.000
Çorum-Dodurga 38.500.000
Konya-Karapınar 1.230.000.000
Konya(Beyşehir-Seydişehir) 348.000.000
Bolu (salıp.-Merkez) 98.000.000
İstanbul (Silivri) 180.000.000
Eskişehir (Alpu) 275.000.000
Eskişehir(Koyunağılı) 57.430.000
Edirne 90.000.000
Bursa (Keleş — Orhaneli) 85.000.000
Balıkesir 34.000.000
Ankara (Gölbaşı) 48.000.000
Diğerleri 491.440.000
TOPLAM 12.419.000.000

Bitümlü Şeyl Aramaları

Organik kayaçlar içinde önemli bir yeri olan bitümlü şeyl; organik çözücülerde çözünmeyen ve “kerojen”  adı verilen organik madde içeren, ince taneli ve genellikle laminalı bir yapıya sahip sadimanter kayaç olarak tanımlanmaktadır.

Ülkemizde bitümlü şeyl etütleri MTA Enstitüsünün kurulmasıyla başlamış ve ilk yıllarda çalışmalar bütün Dünyada olduğu gibi sentetik petrol eldesi amacıyla sürdürülmüştür.

Bu amaçla; Beypazarı (Ankara), Seyitömer (Kütahya), Hatıldağ (Bolu), Himmetoğlu (Bolu), Mengen (Bolu), Ulukışla (Niğde), Bahçecik (Kocaeli), Burhaniye (Balıkesir), Beydili (Ankara), Dodurga (Çorum), Çeltek (Amasya),  sahalarında etütler Boyalı (Kastamonu), Demirci (Manisa), Ilısılık (Çankırı) Aspiras ( Kastamonu) sahalarında prospeksiyon çalışmaları yapılmış bu çalışmalar sonucunda ülkemizde 1,6 milyar ton bitümlü şeyl rezervi belirlenmiştir.

Asfaltit Aramaları

Asfaltit petrol kökenli katı bir yakıttır ve yüksek yumuşama noktasına sahip doğal asfalt benzeri bir maddedir. Asfaltit maddelerin yerleşimi petrolün göçüne neden olan; hidrostatik basınç, gaz basıncı, kapilarite, gravitasyon ve sıcaklık gibi etkenlerle ilgili olup bunun sonucu olarak hareket eden sıvı, yarı sıvı durumundaki asfalt, çeşitli kırık ve çatlakları izleyerek yüzeye kadar çıkabilir. Doğada bulunuş şekilleri çeşitli olan asfaltitin Ülkemizde Şırnak bölgesinde bulunuş şekli ise fay ve çatlak dolguları biçimindedir.

Asfaltitler teshinde, boya, vernik, oto lastiği, elektrik yalıtımı, batarya koruyucuları, genleştirilmiş kauçuk, zemin karoları, su geçirmez kablolar yapımlarında ve benzer çeşitli alanlarda kullanılmaktadır.

İletişim Bilgileri

  • Adres: Üniversiteler Mahallesi Dumlupınar Bulvarı No:139 06800 Çankaya/ANKARA
  • Telefon: (0312) 201 10 00 Pbx
  • Faks      : (0312) 287 91 88
  • E-posta: mta@mta.gov.tr

              

Arama

Her Hakkı Saklıdır © MTA 2016
Anasayfa - Webmaster   Ziyaretçi Sayımız : 750.100

Bilimsel Dokümantasyon ve Tanıtma Dairesi